Knokkelmatch i seriepremieren

Postet av Gui Sportsklubb den 6. Apr 2017

Endelig var det dags for seriespill for bygdas stolthet. Og akkurat som i fjor måtte bygdas helter reise utenbys for å måle krefter i seriepremieren. Men - vi måtte ikke lenger enn til nabokommunen. Nadderud kunstgress bød på flotte fasiliteter denne torsdagskvelden. På andre siden ventet Stabæk 3. Et lag vi visste lite om. Vi visste generelt lite om denne divisjonen. 5.div. Er det linjemenn i år? Svar: Nei.

Men vi lot oss ikke affisere av det. Og sesongens første startellever så slik ut: Torgersen, Småhaug, Hansen, Strand, Mosveen, Abbas, Bøe, Hellman, Røisland, Tømmernes, Heimisson.

På benken satt: Rademacher, Nielsen, Fossum, Engesvik.

Og det skjedde mye rundt kampstart og de første fem minuttene. Haslum-kjendis Erlend Mamelund er observert på vertskapets benk. HIL-legende Zishan Abbas glemmer drakta i garderoben, og må sette inn en langspurt for å rekke avspark. Vi er usikre på hvordan farge dommeren har på drakten, men vi konkluderer med lys limegrønn.

Vi noterer også at Stabæks trener stiller i dress på sidelinjen. Det er sterkt i femtedivisjon. Så er vi i gang, og det er hjemmelaget som er kjappest ut av startblokkene. Men heldigvis er Siggen våken og en stor sjanse blir avverget tidlig.

Like etter imponerer nysignering Kristian Mosveen med et saltoinnkast. Et forrykende, sådan. Det skal selvsagt selges inn og markedsføres for å tiltrekke nye fans på Gjellum i løpet av sesongen.

- Attraksjon, melder Michael Nielsen fra benken.

18.min er spilt når Espen Røisland slår e nydelig innlegg til Atli Heimisson, som dundrer ballen i tverrliggeren. Vi skriver årets største sjanse. Fortsatt målløst.

Vi skrur tiden frem til 36.minutter spilt. Corner til Heggedal. Ballen havner hos Zishan som på flott vis header ballen ut til kaptein Fredrik Bøe. Bøe måker ballen opp i nettaket, og Heggedal tar ledelsen.

- Et innøvd trekk, melder trener Terje Småhaug på sidelinjen.

I pausen vinner Lasse Rademacher årets første "Nærmest krysset".

Andre omgang begynner svakt for gjestene. Et fysisk hjemmelag kjører på som et lokomotiv, og de første ti minuttene er de helt klart best. 0-1 blir til 1-1 og like etter 2-1 etter et relativt billig straffespark. Det eneste gledelige er at bondegutt og spillende juniortrener Anders Helseth endelig har funnet veien til Nadderud etter å ha kjørt rundt samme rundkjøring på Bekkestua opptil flere ganger.

Midtveis ut i omgangen våkner det grønne lokomotivet - og etter at Siggen plukker en corner i feltet - sender videre til Bøe som igjen sender ballen videre til Røisland. Det blir en perfekt kontring. 2-2. Vi aner mer moro.

Og mer moro skulle det bli. Sjanser i flertall. Begge veier riktignok, men med litt tur, og mye dyktighet, avverger vi panserbataljonen fra Stabæks forsøk. Seks minutter før full tid får Atli Heimisson endelig dyttet lærkula i mål bak en tidvis sterk Stabæk 3-keeper. Vi leder, vi jubler, men så møter plutselig Espen Røisland en Stabæk 3-albue. Det blir tilløp til dramatikk for den raske kantspilleren, som tar telling, får kjeft av en ubrukelig Stabæk-supporter, før han videre må tilbringe natten på Bærum sykehus for observasjon. Årets Lavmål-pris er allerede delt ut til Stabæk-supporteren som mente Røisland måtte komme seg opp.

Nok om det. Vi rir av. Vinner krigen på Nadderud. Og reiser hjem med tre nydelige poeng.

Og da fortjener vi påskeferie!

Vel møtt til første hjemmekamp torsdag 20.april klokken 20.15. Da ønsker vi Grüner velkommen!

Stabæk 3-Heggedal 2-3 (0-1)

Nadderud kunstgress: 10 tilskuere

Mål HIL: 0-1 Bøe (36.), 2-2 (67.) Røisland, 2-3 (84.) Heimisson.

God bedring, Røis!