Folles forrykende festkveld

Postet av Gui Sportsklubb den 15. Jun 2017

Det er lenge siden det har vært så bra trøkk på Gjellum stadion.

Mye takket være et planlagt stunt fra VGTVs Spårtsklubben - et underholdende program hvor vår målvakt Erik Follestad Johansen er sidekick.

Et stunt som har vært planlagt en god stund. Men - det er ikke alltid en klarer å gjennomføre det en har planlagt. Noe som også skjedde i denne sammenhengen. For Folle skulle nemlig ikke vite om det planlagte supporterstuntet. Men, sisteskansen fikk tidlig nyss om "eventen" og dermed ble det lagt nye planer i skjul. "Mesterhjernen" bak stuntet, Obosligaspiller for Mjøndalen, Mads Hansen, en slu jævel og medprogramleder i Spårtsklubben, hadde en plan.

Og planen var som følger: Samle flest mulig folk. Og psyke ut vår nummer 65 i 90 minutter.

Det klarte han ikke.

Rammen var som følger: 300 tilskuere. Musikk på anlegget. Trolig første gang siden 1987. Innmarsj. Og elleville tilstander bak Folles mål. Dette kunne ikke gå galt.

Kveldens motstander var blåkledde Fjellstrand fra Nesodden. Et lag som har slitt med å finne seg til rette i 5.divisjon. Et lag bestående av to journalister fra VG-sporten. Sikre kilder skal ha det til at de også var involvert i utpsykingen av Folle.

Følgende elleve fikk tillit fra start: Folle, Småhaug, Strand, Hansen, Mosveen, Abbas, Berglund, Bøe, Gundersen, Lunde og Atli.

På benken satt: Siggen, Øverbye, Engesvik og Jone-jr.

Avspark.

En gjeng hooligans, ledet av nevnte Mads Hansen, lager opprør i det de kaster toalettpapir ut på banen. Kampen blir dermed utsatt et par minutter - og i det Fjellstrand tar avspark, et trolig planlagt et sådan, får både benk, publikum og samtlige den store skjelven. Fjellstrand brenner til direkte fra avspark. Et godt skudd - og Folle får såvidt fistet den ballen over. Tenk om. Tenk om. For alt kom på tape. I det som forhåpentligvis er filmet i bra HD-kvalitet, ble vi vitne til det som kunne blitt tidenes verste start for en enkel målvakt som står sin første kamp fra start.

Vi puster lettet ut. Men Fjellstrand er på hugget. Hjemmelaget ser ut til å bære preg av rammen. Fjernsynskamera. Publikum og masse trøkk. Og det er selvsagt VG-sportens playboy Arilas Ould-Saada som dytter inn 1-0 til gjestene fra Nesodden.

Skal det virkelig rakne nå - nå som vi er på tv? Nå som halve bygda har tatt turen på match?

Neida.

Atli Heimisson. Islandsk målgud. Det tok dog litt tid. Men etter 41.minutter er han på ferde. 1-1 er et faktum. Og det var stillingen til pause også.

- Follestad er rævva, åååå Follestad er rævva. En ropert med middels batteri. Et forsøk på å psyke ut vår sisteskanse.

Det hjalp ikke - selv om de spe forsøkene ble mer og mer irriterende utover i kampen.

Andre omgang er fem minutter gammel når vår svenske panzertanks Joel Berglund vil vise seg frem foran kamera. Fra tjue meter tar han rennafart og brenner til. Ballen fyker som et prosjektil opp i nettet. 2-1. Vi har snudd. Det ser bedre ut. Det flyter bedre nå.

68 min: Mosveen - en av kampens store giganter får uttelling. Men det er fabelaktige Atli som setter opp målet. Mosveen får æren av å øke til 3-1. Vi føler oss mer komfortable nå.

Det hjelper ikke med ropert og tredve unger bak et mål for å psyke ut gutta fra 1389.

Mye vil ha mer - og to minutter etter spiller nok en gang Atli opp en lagkamerat. 4-1 settes inn av kaptein Fredrik Bøe.

Lunde vil selvsagt ikke være noe dårligere - når han minutter etter gjør som han har gjort flere ganger i år. Trer baller opp i vinkelen. 5-1. Gjellum danser.

For i det som skulle være Folles kamp. Med VGTV på plass. Så skjedde det ikke så veldig mye for den høyreiste Iskrigeren som nå har byttet ut kølle med keeperhansker.

Men - vi er på overtid - og gjestene fra Fjellstrand skviser ut det siste lille av krefter. Alene med Folle får en blåkledd spiss et fryktelig tungt møte med veggen. En hockeytakling - og det var aldri tvil om den. Soleklar straffe. På nippet til rødt. Endelig litt action for Mads Hansens hooligans.

2-5. Straffen settes. Folle ventet på en panenka.

Og så overtar Atli showet igjen.

92 min: Atli - ekspert på chipping. Og med sin islandske silkefot øker han til 6-2.

93 min: Hvem andre enn Atli setter punktum for en herlig kveld på Gjellum? 7-2. Game, set, match.

7-2-seier. Nok en målfest. Foran et solid hjemmepublikum. Folle kom unna det med æren i behold. En lokal jury kåret faktisk nummer 65 til banens beste. I premie: Et kneipbrød fra Heggedal Bakeri.

Selv er det ingen som helst tvil over hvem som stikker av med fantasypoengene i dag:

3 poeng: Atli

2 poeng: Mosveen

1 poeng: Publikum

Heggedal-Fjellstrand 7-2 (1-1)

Gjellum stadion: 300 tilskuere

Mål for 1389:

Atli: 3
Bøe
Lunde
Mosveen
Berglund

Takk til alle som møtte opp. Takk til Mads Hansen for engasjementet.

Men: Som både gjestene fra Fjellstrand og store deler av publikum var enige om etter kampen.

- Det ble litt pinlig i lengden

- De kunne vel heiet på Folle

- Barnslig type

Vi ønsker Fjellstrand lykke til videre med sesongen. VGTV hjertelig velkommen tilbake. Gjerne da også med den noe mer joviale Jon Martin Henriksen som supporter.

Også minner vi om siste kamp før ferien. Stabæk 3 hjemme neste torsdag. Kom tilbake. Alle som en!

Alle foto: Superfotograf Arild Haug Kaarmo