Femogtjue touch!

Postet av Gui Sportsklubb den 4. Feb 2018

For mens Eid Skianlegg trolig var fylt til randen med skiløpere i alle aldere med sekkene fulle av kakao, Blå Swix og Kvikk Lunsj denne herlige søndagen, tok a-laget den korte turen ned til Arnestad for årets aller første treningskamp. Etterlengtet sådan. Mørketiden er lang. Mørketiden er kjedelig. Mørketiden er kald. Treningene er glatte, harde og som regel kjølige. Kjølig var også denne strøkne søndagen i februar. Uken før OL kicker i gang i Korea. Det var tid for årets første treningskamp. Motstander: Solberg Fotball fra bandybygda Solberg like ved Solbergelva ovenfor Drammen et sted i Buskerud. Gradestokken stod på lune -10 hjemme hos webredaksjonen i Heggedalsbakken i timene før avspark – så i dag ble både stilongs og ullgenser dratt ut av det rotete skapet. På Esso var det selvsagt -12. Det er alltid kaldest i Guibekken. Ned til Vollen. -9. Overkommelig.

En skulle tro flere hadde sett på gradestokken timene i forveien, for et kollektivt influensautbrudd rammet nemlig flere av a-lagsgutta kun timer før match. På ett punkt var vi kun 11 mann – men etter å ha tatt noen telefoner var vi etter hvert oppe i tretten, kanskje fjorten også. Heldigvis var Siggen der. Keeperen som kunne hatt statistrolle i Game of Thrones med det lange og kastanjefargede skjegget. Siggen er alltid pålitelig. Resten av elleveren så slik ut: Småhaug, Prøvespiller, Mosveen, Nielsen, Abbas, Hellman, Bøe, Røisland, Lunde og Tømmernes. - Beste elleveren i kommunen, tvitret tidligere Holmen-trener Bård Heggseth da startelleveren ble offentligjort på HILs Twitter-profil @heggedalfotball (følg oss) Og så var vi i gang.

2 min: Fredrik Bøe har ikke ligget på latsiden i jula og kapteinen fortsetter der han slapp i fjor. Klikk-klakk og 1-0.

8 min: Røisland header like utenfor etter en god serv fra Hellman.

9 min: Gjestene er på visitt, men vi rydder opp og kontrer. Rohlan Småhaug og Tømmernes er kvikke – og vi er nære å øke. Avslutningen går til corner som Bøe header like utenfor.

16 min: Rohlan Småhaug drar en FIFA-finte på en Solberg-ving som må rett ut i pølseboden med to med sennep.

22-28 min: Etter at Michael Nielsen må ut med en strekk etter 22.min og benken begynner å fylles opp med spillere, mister webredaksjonen litt mer oversikt over det sportslige. Samtalene er i gang igjen – som de alltid har vært, og det eneste vi kan melde fra de siste minuttene er en fly forbanna kaptein som hevder seg snytt for et straffespark etter et herlig raid. – Jeg må nesten be om en forklaring, roper Bøe til dommeren, som ikke er sen med å melde tilbake under topplua.

33 min: Joga bonita. Barcelona. Manchester City. Take a bow. Ballen går i nettet etter imponerende 25 entouch-pass internt. Atter en gang er det kaptein Bøe som avslutter. – Femogtjue entouchpass, melder Robin Evans fra benken. Evans er god med tall, og vi velger å tro på waliserens påstand. – Du må selge inn alt mulig nå i pre-season, melder Evans videre.

44 min: Solberg reduserer like før pause.

Pause: Nytt HMS-tiltak er gjennomført. Fire plastkanner med varm drikke til lagets dyktige spillere. I dag: Solbærtoddy (Solberg-toddy).

46 min: Andre omgang i gang i det Solberg gjør 2-2. Tror webredaksjonen. For webredaksjonen har ikke fått med seg at Heggedal gikk opp til 3-1. For første gang i historien. 3-1-målet gjenfortelles av Michael Nielsen: - Prøvespiller slår nydelig gjennom fra midstopperplass til Jan som tupper ballen mellom beina til keeperen. Webredaksjonen får selvsagt masse tyn for at et mål har blitt forbigått, men det viser seg også at nyansatt oppmann Daniel Øverbye heller ikke hadde fått med seg målet.

47 min: Robin Hellman settes opp av Petter Lunde. Hellman gjør 4-2 før han må på jobb.

59 min: Fantasykongen Espen Røisland har våknet fra vinterdvalen. Fra atten-nitten meter tar han rennafart og dunker ballen i vinkelen. – Du bare vet at de går inn, kommenterer han i ettertid. Fantasykongen fortsetter med spektakulære mål i 2018.

65 min: Junior-Michael med det eksotiske spillernummeret 231 på ryggen dundrer nedover venstre flanke før han setter opp Lunde som detter inn 6-2 i Chicharito-stil. Tennis-siffer på Arnestad nå. Heisann.

67 min: For selv om vi var sterke offensivt, slo vi nok av den defensive bryteren til tider. Solberg reduserer i hvert fall til 6-3 minutter etter vårt sjette, og Siggen er forbanna i kassa.

67 min: Jan Tømmernes finner plutselig ut at han må på jobb. Tømmernes blir derfor byttet ut. – Jeg trodde jeg skulle rekke å spille hele kampen, kommenterer han tørt før han rusler av.

74 min: Solberg dytter inn sin fjerde denne formiddagen. 6-4, der altså.

79 min: Fredrik Bøe viser en gang for alle at han ikke bare er velsignet med en teknikk på nivå med Lionel Messi og Maradona. Gutten har en skuddbørse på nivå med både Roberto Carlos og Tom «Bukken Guldbransen». Bøe fyrer av fra tjue meter. Ballen treffer hardt i tverrliggeren – og det rister trolig i tverrliggeren ennå, ca. en time etter langskuddet.

83 min: Michael Nielsen lurer på hva forskjellen mellom å dedisere og dedikere er.

87 min: Corner til HIL. Zishan får stå på blank og gutten med den røde lua nikker ballen så hardt i bakken fra en meters hold at kula faktisk spretter over. Abbas rister på hodet – og benken får seg en god latter. – Han har like mye trøkk i børsa som i hodet, kommenteres det. Pip-pip. Kamp slutt. 6-4-seier over laget fra bandybygda. Bandysiffer. Tidvis bra offensivt. Ikke like bra defensivt – noe Thomas Strand påpeker i en melding fra hytta i Valdres. – Fader, ass, litt damage control bør man jo ha, lød meldingen fra Vællers.

Det er heldigvis lenge igjen til seriestart for både lag og webredaksjon. Og godt er det. Vi høres! Heggedal-Solberg 6-4 (3-1)

Arnestad Stadion: 15 tilskuere

Mål: Bøe 2, Røisland, Tømmernes, Hellman, Lunde