- To gutter og en mann

Postet av Gui Sportsklubb den 28. Aug 2018

A-laget jakter NM-kvalik 2019 - og tirsdag gjestet Hasle/Løren Gjellum til ny match i Stikkaligaen.

Og rammen var perfekt. Flomlys, Budstikka-TV-sendt match, heltente HIL-gutter og en benk i storslag. Vi kan røpe såpass at det var årsbeste i første omgang fra benken. Rent spillemessig var det ikke det, men følg med, så vil du forstå hvorfor.

Det skal også legges til at Hasle/Løren er et lag vi har hatt lyst til å klå, etter en sur 3-3-match på deres hjemmebane i våres. Og endelig var dagen kommet. Men det virket ikke som om alle var klar over det.

En time før kampstart manglet flere sentrale skikkelser i troppen. Joel Berglund var ute med manglende barnevakt. Robin Hellman satt fast på jobb. Og forrige ukes seksmålsscorer har tydeligvis blitt G-13-trener på Strømmens guttelag. De var opptatt med lokaloppgjør mot Skedsmo, så Rasch var ikke på plass før i andre omgang.

Ellers var alt som det vanlige. En ok oppvarming, en matris i Paal, som vanlig i shorts, kiosken solgte vafler som aldri før, og coach Småhaug trippende rundt som aldri før.

Følgende elleve fikk tillit fra start: Brualøkken, Kristoffersen, Arneberg, Gundersen, Røisland, Engesvik, Lunde, Bøe, Mosveen, Irgens, Heimisson.

På benken satt: Nielsen, Abbas, Evans.

Avspark.

1 min: Det fremkommer tidlig at Hasles dyktige trener er godt kjent med motstanderene. Han vet nemlig hvilken HIL-stopper som er tregest, i dette tilfellet Gunde, og han ber sine rødtrøyer spille opp mot han.

2 min: Paal er i gang. Vi mimrer tilbake til tiden dommerlegenden Knut Stunner var sjefen med fløyta i kjeften. De fleste som har spilt guttefotball i distriktet kjenner til han. En skikkelig legende.

3 min: Webredaksjonen får flis i baken.

5 min: - Hasle/Løren er jo hockeylag, det, melder Paal.

10 min: - Gunde kler ikke hvite fotballsko, melder moteekspert Thomas Strand fra bakre benk.

12 min: Benken funderer på om sønnen til Geir Hamnes har lagt opp.

14 min: Det som har skjedd av sportslige ting er følgende: Irgens med en farlig heading. Hasle-keeperen redder på mesterlig Gordon Banks-vis.

Mosveen avslutter fra skrått hold til innkast.

15 min: De neste fem minuttene går trolig inn i historien som de mest legendariske på Heggedals benk. For nå diskuteres Ex on the beach, et program som angivelig anbefales på det sterkeste. Praten flyttes så videre over til Tone Damli Aaberge, en rekke kjente norske idrettsprofilers seksualliv, hvorpå matris Paal forteller om en velkjent Eliteseriestjernes ville fester med flere personer involvert. - Det var i hvert fall to gutter og en mann involvert, melder Paal, og benken rister av latter.

Samtalen ender med de villeste historiene fra Hotel Bellevue-tiden. Vi sitter stumme og lattermilde igjen.

- Dere er den beste benken jeg noensinne har sittet på, melder Paal, som en avslutning på de ville historiene.

Nok off topic.

22 min: Atli prøver en frekk lobb. Like over.

24 min: Bøe dundrer ned langs høyrekanten. Inn til Irgens, som avslutter like utenfor.

27 min: HIL-toget har våknet. Nydelig klikk-klakk, og ballen havner til slutt hos Røisland som avslutter like over.

30 min: Paal hyller dama til Ulrik.

Så våkner bortelaget, og Hasle/Løren er farlig frempå ved et par anledninger. Både Simen Brualøkken, Ulrik og Lunde rydder etter hvert opp det som kommer av farligheter.

42 min: Røis kommer i hundre langs venstrekanten. Blir tatt stygt, og dommeren blåser. Vi roper på rødt, noe ironisk, men kamplederen drar faktisk opp det røde kortet. Hasle protesterer, men den utviste, som er høflig nok til å takke alle HIL-gutta for kampen, innrømme at det var rødt, og i tillegg være ganske lik tidligere HIL-venstreback Thor Erik Christophersen, rusler lett avgårde mot garderoben.

Påfølgende frispark settes i metallet og ut.

Pause: 0-0.

- Jeg elsker han dommeren her, han burde hatt egen tv-serie. Gjett hvem som melder dette.

I pausen er det meget jevnt i "Nærmest Krysset". Webredaksjonens siste spark på ballen havner også meget velplassert i vinkelen, men kongen av spillet, Michael Nielsen, rapper til og vinner som vanlig.

Andre omgang i gang i det Stian Rasch har kommet seg fra Romerike til Asker etter et surt tap med Strømmen-gutta i lokaloppgjøret mot Skedsmo.

- Førtifem minutter igjen, gutter, roper dommeren, og vi sier oss enige i det.

55 min: Lunde måker til på volley fra tredve. Like over.

63 min: Corner til Heggedal. Via Lunde til Atli og BOOOOOOM! Endelig sitter den. Ikke ufortjent.

68 min: - Ufattelig at man kan ha nummer 69 på drakta, melder Strand, og refererer til Kristian Mosveens draktnummer.

75 min: Atli Heimisson danser jenka med Hasle-forsvaret. Slår ballen inn - rett i en rødtrøye, og selvmålet er et faktum. 2-0.

I sluttminuttene er det bare grønt. Atli er rapp. Serverer Rasch, som på Tore Andre Flo-vis måker ballen inn i nærmeste hage.

92 min: Fantasykongen Røis slår inn, mye klabb, babb og rør, før ballen stupheades av Petter Lunde i kassa. 3-0. Fullt fortjent.

Slutt!

Tre viktige poeng blir i Heggedal på en dag hvor vi har relativt god kontroll på motstanderen. Flomlysene virket ut kampen, og kiosken var faktisk åpen da vi dro hjem fra Gjellum 22.30. Vel blåst.

Neste tirsdag venter en uhyre spennende match mot Christiania BK borte på Ekeberg. 20.15 er avspark. Vi forventer busslaster med grønnkledde heggedølinger på kamp.

Heggedal-Hasle/Løren 3-0 (0-0)

Gjellum stadion: 70 tilskuere