Målfest i sesongavslutningen

Postet av Gui Sportsklubb den 10. Okt 2018

Det ble en ellevill avslutning på årets Stikkaliga for a-laget - som jaktet 2.plass og kvalifisering til Norgesmesterskapet neste sesong.

For tallenes tall var klare: Vertskapet Lommedalen lå poenget bak oss - det samme gjorde Kjelsås 2. Kjelsås 2 kan ikke kvalifisere seg til cupen, så deres plassering er i og for seg fullstendig irrelevant. Det var gultrøyene fra den innerste krok i Bærum som var målet.

Vi må også benytte anledningen til å hylle lokalavisen Budstikka - ikke bare har de levert meget solid dekning av årets liga, de rundet like gjerne av med studio, utdeling av årets spiller i Stikkaligaen, samt liveintervju under kampen med lagenes trenere. Klasse.

Så til dagens ellever: Brualøkken, Kristoffersen, Hellman, Gundersen, Røisland, Engesvik, Lunde, Bendixen, Abbas, Rasch, Heimisson.

På benken satt: Nielsen, Irgens, Schwabe, Hop Ness, Rustad, Bækkelund.

I minuttene før avspark ble årets spiller i Stikkaligaen offentliggjort.

Valget falt ikke overraskende på Stian Rasch - vår egen humørspreder og målskytter.

Rasch fikk flott "Stikke" og et halvt års abonnement på Budstikka +. Det er bare å gratulere.

Så til dagens avspark.

0 min: En meget ivrig linjemann spør benken om det er noe nytt. Det skjer ikke mye nevneverdig på Heggedals benk, så nei, her er alt som det vanlige.

6 min: Zishan Abbas nede for telling etter en "Open Ice Hit" fra en lommedøling.

9 min: 1-0 Lommedalen.

12 min: Enorm Brualøkken-redning

13 min: 2-0 Lommedalen.

15 min: 3-0 Lommedalen.

Hjemmelaget har åpenbart vært meget revansjelystne etter de tapte så det sang mot oss på Gjellum - og vi aner konturene av en lang aften i Bærum.

Men så snur alt - og vi blir vitne til en spektakulær opphenting selv Liverpool i Istanbul ikke hadde klart å matche.

22 min: Frispark Heggedal fra tjue meter. Stian Rasch, årets Stikkaliga-spiller, måker til med feil bein. Rett i nota. Vi har i det minste redusert.

24 min: Bendixen passer til Atli som er iskald. 3-2. Håp.

26 min: Terje "Rollon" Småhaug blir intervjuet på sidelinjen. Amerikanske tilstander i lokalavisa, nå.

30 min: Martin Engesvik er rapp nedover høyre flanke. Sender kula på skrått ut igjen til klubblegende Zishan Abbas, som i sin nittende sesong, leverer en meget skarp avslutning ned i lengste hjørne. Deilig avslutning, surrealistisk opphenting. Seks mål første halvtimen. God valuta for alle Budstikka +-abonnenter. 3-3.

39 min: Atli mottar ball. Atli gjør som han vil. Atli sender avgårde en ny rakett - og vi har på smått utrolig vis snudd kampen til vår favør. 4-3 til gutta fra dalen (den ekte dalen) og både publikum, benk og kommentatorer måper.

43 min: Paal Røisland sender sms fra Sandefjord og lurer på om vi er obs på at både Martha Louise, Ari Behn og en rødhåret alpinist ved navn Burre kommer fra bygda vi nå spiller kamp i.

Pause: Fra årsverste til tilnærmet årsbeste på en omgang. Ikke verst.

Årets siste "Nærmest Krysset" går til junior Mathias Hop Ness.

Et heltent hjemmelag entrer matta i andre omgang - og det er tydelig at de er sultne på andreplassen i ligaen. Andreplassen gir i følge kilder kvalifisering til 3.divisjon, og det er ikke vi i Heggedal særlig lystne på, selv om det hadde vært hyggelig å møte Årvoll også neste sesong.

55 min: Gultrøyene slår en lang ball inn bak HIL-forsvaret. En gultrøye har sneket seg gjennom, og avslutningen er iskald. 4-4. Frem med kuleramma.

Nerven preger matchen nå. Hvem har mest ork? Det burde jo selvsagt være hjemmelaget, med tanke på at vi trener veldig lite. Og det stemmer. Lommedalen orker mest - til tross for at vi også skaper våre sjanser.

81 min: Lommedalen går opp i 5-4.

83 min: Vi svarer like etterpå - men linjemannen mener det er offside, og annullerer målet. En rask titt bort på Budstikkas monitor - gir oss fasiten. Grov bom fra linjemann.

86 min: Lommedalen øker til 6-4, og løpet er kjørt.

Slutt: En absurd, festlig og målrik kamp avslutter årets Stikkaliga.

Vi ender på fjerdeplass. Vi tror vi har sikret oss NM-kvalifisering neste sesong. Og da skal vi jammen med ha Vålerenga, Rosenborg eller Brann til Gjellum - om vi kommer oss gjennom kvalifiseringen.

Lommedalen-Heggedal 6-4 (3-4)

Lommedalen kunstgress: 60 tilskuere

Mål: Atli 2, Bendixen, Abbas.

Takk til alle støttespillere, publikum som trofast har vært med på å øke snittet på Gjellum betraktelig i år, followers, fans og alle med grønt hjerte - det har vært en gøyal sesong - og vi håper vi sees igjen i en ny utgave av #Stikkaligaen neste år.

Til da - god jul!