Alle gode ting er tre

Drafn-Heggedal 0-1 (0-1)

Gulskogen kunstgress
Tilskuere: 3 tilreisende HIL-supportere

Årets første to treningskamper har gitt Heggedals stolte a-lagsgutter et 4-5-tap mot Steinberg, samt et 0-1-tap for nabo Slemmestad. Torsdag kveld var det duket for sesongens tredje treningskamp. Motstander var Drafn fra Drafnkollen i Drammen. Arena var Gulskogen kunstgress. Og allerede før kampen var stemningen god. Grunnet dårlig med garderobefasiliteter, trakk gjestene fra Heggedal inn i kantinen på SIF-huset som hadde salgskveld. Og a-lagets trener kunne med stolthet fremvise et lagbilde fra glansdagene som Godset-gutt. Legg merke til både manken og gliset på herremannen nederst til venstre i bildet.

Der har dere altså en yngre og noe bedre trent versjon av Terje Småhaug. Dato for bildet er usikkert, men basert på bildets kvalitet kan vi anta at det ikke dreier seg om HD-foto. Nok om det. Det var dags for kamp, og ingen kamp uten at de faste traverne Trampe og Gunde kunne melde om forsinket avgang fra Asker. Dette gjaldt også mannen med fjorårssesongens desidert dårligste unnskyldning, Steinar Hansen, som etter mye om og men fant frem til SIF-huset hvor resten av laget var samlet. Og stemningen ble enda bedre da Zishan Abbas kunne glede vår nye svenske spiller Joel Berglund med ny shorts.

Dagens utvalgte var som følger: Børresen, S.Hansen, Gundersen, M.Hansen, Berglund, Røisland, Bøe, Meyer, Småhaug, Lunde og Tømmernes.

På sidelinjen stod: Abbas, Christophersen, Korslund og Helseth. Nå manglet bare dommeren, som valgte å legge oppvarmingen sittende i egen bil.

Men omsider skimter vi en lilla dommerdrakt bevege seg ut i den kolde Drammens-kvelden, og vips kunne vi sette i gang årets tredje treningskamp. Far Meyer på sidelinjen mener han har sett kveldens dommer før. Det har også webredaksjonen, men vi er usikre på hvor. Det spekuleres i om det dreier seg om en kjent værmelder, men vi finner etter hvert ut at dagens kampleder er selveste Kristoffer Helgerud. Tidligere kampleder i Tippeligaen. Og det er gjestene som starter best. Anført av en aggressiv venstreside med Espen Røisland i stigende kampform, måtte Drafns noe shaky keeper ut på både en og to blåbærturer før det på tredje forsøk virkelig ble hett rundt øra på vertskapets sisteskanse. Klareringen ender rett i beina på nevnte Røisland, som på rent Karel Poborsky-vis chipper inn Heggedals ledelse. 1-0. God start. Og like etter er vi nære å doble, men denne gangen er Drafn-keeperen mer med på notene.

Så skru vi tiden til midtveis i omgangen. Spillet har jevnet seg ut, og på sidelinjen diskuteres det høylydt estiske langrennsløpere fra tidlig 2000-tall. Anders Helseth trekker spesielt frem løpere som Jaak Mae og Andrus Veerpalu som noe av det ypperste den baltiske staten har produsert i langrennsporet. Ikke at det hadde relevans til selve kampen, men det hender jo i kjent HIL-stil at diskusjonen utenfor banen er minst like interessant som det som skjer på den grønne matta. For akkurat nå var dette gjeldende.

Drafn-gutta har omsider kommet seg ut av vinterhiet, og setter vår eminente sisteskanse for kvelden, Øyvind Børresen på en rekke tester. Men den digre bamsen bakerst i Heggedals mål har spisset formen i kveld. Bare synd han snart skal avtjene militær tjeneste i det kongelige norske militær.

Like før pause er Røisland på farten igjen. Gutten er heltent og tekker et skudd med hodet på ekte hockey-vis. Vi elsker tenningsnivået.

Så er det pause, og vi blir enige om å fortsette i samme stimen. Det gjør vi. Fire minutter ut i andre omgang oppstår kampens takling. Joel Berglund (egentlig ikke offisielt signert ennå) foretar en såkalt Kungsbacka-spesial der han regelrett maltrakterer Drafn-spissen med sin svenske panserkraft. Men Helgerud vinker spillet videre, og vi kan nå skilte med en tanks på backplass fra Gøteborg. Velkommen til HIL, Joel. Her skal du få det fint.

Siden dette var en treningskamp velger webredaksjonen å skrive følgende om resten av kampen: Vi hadde kontroll på drammenserne. Vi skapte en del gode sjanser. Vi kunne puttet et par til, men vi red av Drafns lille sluttspurt takket være en bunnsolid sisteskanse og dermed kunne vi konstatere at årets første seier var i boks.

Nå ser vi frem mot treningsleir til Kongsberg 19-20 mars hvor vi skal opp mot 3.divisjonslaget Kongsberg IF. Vi gleder oss til å treffe rødtrøyene, og ikke minst matche oss mot et lag fra en divisjon over oss.

So long - stay tuned!