Seier i generalprøven

Postet av Dag Magne Skogli Vegel den 30. Mar 2016

Endelig var Gjellum klar for ny sesong. Og onsdag kveld var det duket for a-lagets generalprøve og første match for sesongen på hjemlig gress.

Det er alltid ålreit med egen garderobe. Det trygge elementet, de velkjente luktene og omgivelsene. Og vi var tidlig ute med skrøner og gode historier foran kveldens match hvor motstander het Lier Fotball.

Selv Fredrik Korslund, selvutnevnt partyprins og HIL-fotballs svar på Andy Carroll var tidlig ute i dag. Det var også Robin Hellman, den hjemvendte sønn. Endelig klar for spill i den vakre grønne drakten etter over ti år ute.

På plass var også a-lagets humørspreder og klovn. Bondegutten Anders Helseth fra Gui gård, som dagen i forveien ikke hadde fått med seg at vi hadde trening. Helseth hadde fått med seg at det var kamp i dag, men dog uten drakt. Det er alltid noe en kan glemme. Heldigvis bor Helseth som nevnt et relativt langt utspark fra Gjellum stadion. Med flott utsikt mot anlegget og en far som var på rappen da drakten lå igjen hjemme.

For vår svenske signering Joel Berglund var tydeligvis den første kampen på ny arena en stor begivenhet, noe de hyppige toalettbesøkene i forkant av Terje Småhaugs taktikkprat bekreftet.

- Jag är nok litt nervös, var svensken kommentar med glimt i øyet etter plutselig å ha gone missing i et kvarter.

Klokken går fort og taktikkpraten er godt i gang. Fortsette i samme tralten som mot Kongsberg. Da vi var konger i sølvbyen. Og de elleve utvalgte var: Chapman, Fossum, Gundersen, Helseth, Berglund, Småhaug, Bøe, Hellman, Røisland, Korslund, Tømmernes.

På benken satt: Børresen, Nielsen, S.Hansen, Lunde, Skjellestad og etterhvert Christophersen. Godt akkompagnert av HIL-legende Marino Kajic Piplica som hadde tatt turen for å se klubben i hans hjertes generalprøve. Og stemningen var allerede før match veldig god på benken, som den alltid er.

Dagens kampleder, med Leeds FC-lue, ble blant annet sammenliknet med Are fra radioshowet Are og Odin. På motstandernes lag observerer vi også en Behar fra Vollen-look alike. Det viser seg å være Behars lillebror.

Så er vi i gang på Gjellum.

Og det er gjestene fra eplebygda som er først ute med en slags halvsjanse uten at det skjer noe mer spennende.

Første omgang var egentlig ikke noe særlig for den nøytrale tilskuer, men etter et kvarter får vi et av dagens sitater fra venstreving Espen Røisland som er uenig med dagens kampleder om ballen er ute.

- Er det linjemenn under vanlige kamper?

Det er det heldigvis.

Så blir samme Røisland minutter senere maltraktert av tre Lier-gutter som på ingen måte var på jakt etter ball. Men dommeren vinker spillet videre og Lier-guttene peker med strenge fingre mot Heggedals benk. Vi er alle enige om at det var frispark.

Vi skrur tiden til 37.minutter spilt. Hjemmelaget har fått corner, og på bakerste stolpe ruver vår egen Lothar Matthaus i Øyvind Gundersen. Gundersen, midtstopper i aften, banker ballen kontant i mål, og 1-0 er et faktum.

Første omgang ebber ut, og vi håper på en bedre andre omgang.

Og det blir det på mange måter, selv om Anders Helseth, vår egen Jimmy Bullard, helst vil hjem til Paradise Hotel. Så skjer det som skjedde på Kongsberg. Vi tar over fullstendig. Anført av Robin Hellman, som gjør som han vil og sender en Lier-gutt ut på grusbanen med en frekk finte, før han prikker ballen i mål til 2-0, styrer vi resten av kampen.

Det blir en sjanse-bonanza uten like, men ballen vil virkelig ikke i mål flere ganger i aften.

61.minutter er spilt når junior Sander Skjellestad kommer med en erkjennelse: - Jeg er nok litt rar oppi huet, fordi jeg kan ikke ha en annen farge under (treningsdressen).

Og sjansene kommer på rad og rekke. Fredrik Bøe fra langt hold. Jan Tømmernes, Thomas Småhaug. Men ballen vil ikke inn. Så får Anders Helseth nok av Lier-spilleren som "lener seg på hans edlere deler" og bondegutten er ikke sen med å melde fra til dommeren om dette, uten at han får medhold i sin sak.

Like før slutt får også målvakt Robin Chapman kjenne Liers nummer #20 ganske kraftig da gjestenes spiller sliter med å sette ned farten i det Chapman har snappet ballen. Det ender med kjefting, gloser og enda mer kjefting, før vi alle var enige om at Lier-spilleren burde stoppet før.

2-0 ender det.

Og som Terje Småhaug oppsummerte etter match: - Vi var nærmere 7-0 enn de 2-1.

Nå gleder vi oss stort til seriestart førstkommende tirsdag. Vi reiser til Bryn kunstgress hvor Lille Tøyen FK er første motstander. Tirsdag 12.april har vi første seriekamp på Gjellum når Kolbotn tar turen over fjorden. Da håper vi på åpen kiosk og stor stemning på tribunen.

Heggedal-Lier 2-0 (1-0)

Gjellum stadion

Tilskuere: 30 i starten av kampen

Mål: 1-0 Gundersen (37.min), 2-0 Hellman (57.min)