The boys are back

Postet av Dag Magne Skogli Vegel den 6. Apr 2016

Endelig var den her igjen. Etter mange lange og kalde måneder med vintertrening. Seriestart 2016.

Arena var Bryn kunstgress. Motstander Lille Tøyen. Vi var tidlig ute denne tirsdagskvelden. Forventninger, nerver og de fleste andre psykiske stadier preget garderoben i forkant av matchen.

Og en etter en seilet gutta inn i den lille, men hyggelige og veldig varme garderoben som tilhører Teisen idrettsforening. Sist kommer sjefen selv. For sent etter avtalen. Rett i botlista til kaptein Fredrik Bøe. Nu kjøøøøøøøøøør vi!

Følgende 11 fikk æren av å representere Heggedals stolthet i første serierunde fra start: Chapman, Fossum. Gundersen, Helseth, Berglund, Småhaug, Hellman, Bøe, Røisland, Lunde og Tømmernes.

På "benken" stod: Fedje, Øverbye, Nielsen, Korslund, S.Hansen, Christophersen.

Og det åpnet bra. Veldig bra. Anført av en heltent Jan Banan Tømmernes. Men det var først etter at både Lunde hadde avfyrt vådeskudd mot Lille Tøyens målvakt. Det samme gjorde Fredrik Bøe. Bøes avslutning endte med corner til gjestene fra Heggedal.

Hva skjer så? Et innøvd cornertrekk. En scoringskåt Jan Banan Tømmernes som får stå alene og prikke. Bang! 1-0 til Heggedal etter fem minutter. Vi var aldri i tvil. Målmaskinen fra Asker har våknet fra vinterdvalen. Og nå meldes det fra sidelinjen at Tømmernes har fått "blod på Jan".

Det kom for øvrig mye annet rart fra innbytterlinja/fanklubben til Heggedal denne aprilkvelden i Oslo.

Steinar Hansen spekulerer i alderen til kveldens dommer. Et par av gutta drøfter hvorvidt cola og tequila er en god kombinasjon. Og sist men ikke minst: Hvem er tidenes høyreback med rødt hår? Valget falt til slutt på Tony Hibbert fra Everton.

På banen er Heggedal i siget. Vi spiller ball i hatt med vertene. Etter 25 minutter ruller vi opp en stor sjanse på høyresiden, men på utrolig vis vil ikke ballen i mål denne gangen. Så trer Hellman gjennom Jan Tømmernes igjen. Tømmernes har strak vei til mål. Og vips står det 2-0 til de grønnkledde fra dalen.

Og vi fortsetter trykket som aldri før. Lunde holder på å saksesparke inn 3-0.

Så noterer vi oss at Lille Tøyens spiller nummer seksten trolig har spilt i Serie-B i Italia grunnet heftig hårsveis.

38 minutter er spilt når hjemmelaget er på ferde nedover sin venstre kant. Det ender med scoring. 1-2. Pause.

I pausen er det Michael Nielsen som vanlig som er nærmest krysset. Til tross for at Steinar Hansen melder at det var han som vant. De lærde strides.

Andre omgang åpner som første. Vi trykker på, og Tømmernes er farlig nære å sette inn sitt tredje for dagen like etter hvilen.

Så våkner hjemmelaget - og det virker som om gjestene fra landet begynner å bli slitne. Lille Tøyen setter for øvrig inn tidenes Tim Howard-lookalike. Riktignok på spissplass, og "Howard" byr på problemer.

Etter en downperiode, tar spillet seg opp igjen mot slutten. Lille Tøyen jager utlikning. Vi svarer med å kontre. Etter 77 minutter får vi korrekt annullert et mål grunnet offside.

Like etter er Fredrik Korslund alene med keeper, men chippen blir litt løs. Det er en vanvittig nerve både på banen og på sidelinjen. Det skrikes, ropes og linjemannen må gjentatte ganger mane HILs "benk" til å flytte seg lenger unna matta. Siste fem minuttene presser hjemmelaget ytterligere på, med to cornere og et frispark i farlig posisjon. Men: Vi rir unna. Vinner og tar dermed tre meget deilige og viktige poeng.

I garderoben feires det med Heggedal fotballs versjon av VIF-hockeys seierssang: Kjekkere gutter finnes vel ei, gutta fra Heggedal, det synes jeg........

Musikken runger og i nabogarderoben hører vi det smelles i både vegger og dører.

- Det er forskjellen på himmel og helvete at vi rir av den her og vinner, konkluderer trener Terje Småhaug etter kampen.

Dermed er vi i gang. Seier i serieåpningen. Nå håper vi på mange heggedølinger til første hjemmekamp tirsdag 12.april mot Kolbotn på Gjellum stadion. Avspark er 20.15. Møt opp. Støtt gutta i grønt!

Kampfakta:

Lille Tøyen-Heggedal 1-2 (1-2)

Bryn kunstgress: 5 tilskuere

Mål: 0-1 (5.min) Tømmernes, 0-2 (25.min), Tømmernes, 1-2 (38.min)