Stadium of light

Postet av Dag Magne Skogli Vegel den 12. Apr 2016

Endelig var det duket for offisiell seriekamp for Heggedals a-lag igjen på Gjellum. Og pr-avdelingen i klubben hadde i forkant satt inn støtet for å få sambygdinger til kamp på arenaen vi er så glad i. Resultatet var overraskende bra.

Etter seier i serieåpningen var det knyttet stor spenning til om vertskapet kunne følge opp med en ny trepoenger. Gresset var vannet, vaflene lå i jernet og kaffen var brennheit.

Nå manglet det bare at de grønnkledde bød Heggedals-publikumet opp til dans.

- Vi må stille på on track, var Terje Småhaugs beskjed i garderoben før kampstart.

De elleve utvalgte var som følger: Chapman, Fossum, Gundersen, S.Hansen, Berglund, Småhaug, Bøe, Hellman, Røisland, Lunde (rett fra utdrikningslag) og Tømmernes.

Benken bestod av: Fedje, Nielsen, Haaland, Korslund, Meyer og Christophersen, samt et knippe av skadede og tidligere legender.

Vi ble tidlig oppmerksomme på linjemannens tydelighet, da han allerede før kampstart sendte samtlige som ikke var direkte involvert i kampen på tribunen. Ergo steg publikumstallet med minst tre stykk.

Så var vi i gang. Og det startet ikke akkurat bra for hjemmelaget. Var det publikums solide oppmøte som preget starten? For gutta fra over fjorden, altså Kolbotn, som var dagens motstander, gikk hardt til verks med fysiske gutter. Det var rett og slett ikke mye å skrive hjem om de første tjue. Mørket snek seg på, og flomlyset burde vel strengt tatt snart slå seg på. - Jeg orker ikke at lyset ikke skal komme på, kommenterte Michael Nielsen fra sin plass på benken. Vi slet på banen, og vi slet med å få på lyset. Det ble hektiske minutter for banemann Otto som assistert av leder i Heggedal Idrettslag løp frem og tilbake mellom Gjellums lysstolper for å finne feilen. I løpet av den tiden hadde gjestene vært farlig frempå opptil flere ganger. Men bakerst i Heggedals mål stod Vestfossens store sønn, Robin Chapman prikkfritt.

Så. Fra venstre kant tar Espen Røisland ansvar. Full fart. Inn i sekstenmeteren. Foran mål stormer det inn opptil flere HIL-spillere. Jan Tømmernes lukter innlegget og banker ballen i mål. 1-0. Det jubles.

Men. Viktigst av alt. Like etter kommer flomlyset endelig på til stormende jubel fra Heggedals benk. Gjellum lysner opp, og det gjør hjemmelagets spill også. Så er det pause.

Og med flomlys som endelig var på plass, var det også duket for skikkelig spill. Petter Lunde sender varselsskudd allerede tidlig i andre omgang.

Men gjestene fra Kolbotn kjempet hardt og ville ha med seg noe fra Gjellum denne kjølige aprilkvelden. Dessverre for de hvite og blå fra andre siden av fjorden stanget de mot hjemmelagets bakre rekke.

Hjemmelaget finner hverandre mer og mer, og på venstrekanten skjer det mye. Røisland er heit, og nå skaper vi sjanser.

73.min er spilt når Jan Tømmernes snapper opp ballen sentralt i banen. Trer gjennom Thomas Småhaug som alene med keeper er iskald. 2-0. Vi dobler. Jubler og har troen på at dette skal gå.

Men som vi vet er 2-0 en farlig ledelse. Kolbotn reduserer. Så får de en mann utvist like etter. Mot slutten kontrer vi og Fredrik Korslund får tidenes mulighet til å punktere, men gutten med de lyse lokkene smeller ballen i metallet. Dommeren blåser av og en ny 2-1-seier er et faktum.

Atter en gang rir vi av og tar tre poeng. Og ekstra deilig er det på hjemmebane.

Takk til alle som møtte opp - og velkommen tilbake allerede neste tirsdag. Da venter Langhus. Samme sted. Samme tid.

Heggedal-Kolbotn 2-1 (1-0)

Stadium of Light (Gjellum stadion): 84 tilskuere

Mål: 1-0 Tømmernes (37.), 2-0 Småhaug (73.), 2-1 Kolbotn (84.)