Festaften på Gjellum

Postet av Dag Magne Skogli Vegel den 19. Apr 2016

Et Gjellum badet i sol ønsket velkommen til årets andre hjemmekamp for bygdas stolthet. Og for en kveld det skulle bli for de grønnkledde som etter en lei smell på Årvoll lørdag var meget revansjelystne.

Folk strømmet igjen til bygdas idrettsanlegg og ti minutter inn i kampen kunne telleansvarlig Henrik Meyer konstatere en økning på hele fire tilskuere fra forrige kamp. Meget positivt.

Men før det skjedde skrur vi tiden til 19.15. I garderoben er Terje Småhaug klar i sin tale. Lørdagen skal glemmes. Dette skal revansjeres, og det er motstander Langhus som skal få unngjelde.

Startelleveren så slik ut: Fedje, Fossum, Helseth, Gundersen, Berglund, Småhaug, Bøe, Lunde, Røisland, Korslund og Tømmernes.

På benken satt: Gude, Nielsen, Meyer, Haaland, Rademacher, Christophersen og Skjellestad.

Så var vi i gang. Trodde vi. Men dommeren ville det annerledes. Langhus`keeper stiller nemlig i grønn keeperdrakt, og må låne en gul vest av HIL-benken før vi er enige.

Det spekuleres for øvrig fra Heggedals benk om Langhus virkelig mønstrer Kamerun-legenden fra 1990 og 1994 (VM i fotballs eldste målscorer) Roger Milla (da 42 år da han nettet mot Russland i 1-6-tapet) på topp. Men det matematiske stykket går ikke opp, selv om teorien at draktnummeret til Langhus-spissen, #47 i tallet, vil ha det til at det er Milla. Milla er i dag 63 år, så det avkreftes raskt fra Heggedals assistenttrener Dag M. Vegel som er over snittet interessert i afrikansk fotball.

Over til kampen. Det er hjemmelaget som tar tak, og det er hjemmelaget som er best innledningsvis. Langhus er unøyaktige i bakre firer og det skaper flere halvsjanser for bygdas sønner.

Etter tolv minutter mimrer junior Lasse Rademacher med veteran Zishan Abbas. Rademacher lurer på hvor lenge Zishan har holdt på, og drar tiden tilbake til barnestadiet i Heggedalsdrakt hvor Zishan også da stormet ned Heggedals ving.

Så går det fire minutter. Jan Tømmernes tar ansvar. Gjør som han vil. Leker ballen i nota og roen senker seg gradvis på Gjellum. Helt til vi innser at lyset ikke vil på. Som sist. Coach Småhaug er stresset. Dommeren ber oss gjøre noe. Otto jobber febrilsk. Etter 35 spilte minutter skjer det. Lights on. Hvilepuls på benken.

Deretter gjør sønn Småhaug noe han ikke gjør så ofte. Han nikker ballen i mål etter et kreminnlegg fra en meget lystig Espen Røisland. 2-0. - Luftens baron, melder far Småhaug på sidelinjen.

Snart pause.

Men mye vil ha mer, og før vi rusler i garderoben har Jan Tømmernes satt inn sin andre scoring for kvelden. 3-0. Pause. I garderoben er stemningen god. Vi spiser sjokolade og avtaler at vi i andre omgang skal fokusere på to touch.

Publikum har knapt satt seg på den forblåste og kalde Gjellum-tribunen før hjemmelaget fyrer opp rakettene igjen. Petter Lunde gjør 4-0. Petter Lunde gjør 5-0. Vi cruiser mot seier. Kulerammen finnes frem.

Jan Tømmernes setter inn sitt tredje og lagets sjette. Gundersen tar et langt løp etter flott tiki-taka-spill og setter inn 7-0.

Så er vi sportslige og lar Langhus som har sunket sammen som et korthus få et trøstemål før Jan Tømmernes like greit dunker inn sin fjerde scoring for kvelden. 8-1. Og da er det ikke tid til mer.

En fin gjennomkjøring og en solid andre omgang. Samtlige reserver fikk minutter med unntak av reservekeeper Tore Gude som tilsynelatende klarte seg fint uansett. Og da hadde for øvrig både Fredrik Bøe, Joel Berglund og Michael Nielsen ymtet frempå om å få være spiss. Scoringskåte HIL-spillere stod i kø. Men vi sparer litt av kruttet til kommende kamper.

Førstkommende tirsdag reiser vi til Høybråten/Stovner. Deretter er det duket for en ny og forhåpentligvis ny festaften på Gjellum uken etter.

Takk til alle som møtte opp. Det inspirerer og gjør oss bedre.

Heggedal-Langhus 8-1 (3-0)

Gjellum Stadion: 87 tilskuere

Heggedals mål: Tømmernes (4) Lunde (2) Gundersen, Småhaug.

Etter kamp raidet vi kiosken for vafler.

Husk også DNB-Heggedal Cup til helgen. Da er kiosken åpen igjen.

Neste hjemmekamp: Heggedal-Brosundet 3.mai.

Takk for i aften!