Nedturen

Postet av Dag Magne Skogli Vegel den 27. Apr 2016

Etter 8-1-seier over Langhus sist tirsdag var det duket for bortekamp mot tabelljumbo Høybråten/Stovner tirsdag kveld. Laget som stiller med vannlekkasje i bortegarderoben.

Og skiltet over kunne nok ikke vært mer treffende for hvordan en skal oppsummere kvelden. For garderoben var ikke særlig fin. Hjemmelagets spill var ikke særlig fint. Kamplederens innsats var ikke særlig god. Og nå kan du sikkert tenke deg hvordan dette kommer til å ende.

Men stemningen var dog god da gjestene fra Heggedal møttes i den nedslitte Høybråten/Stovner-garderoben Vår svenske helt Joel Berglund hadde glemt strømper, og fikk naturligvis refs av kaptein og ansvarlig for innsanking av bøter, Fredrik Bøe. Michael Nielsen hadde på vegne av laget brukt deler av botekassa på nytt musikkanlegg. Men strøm var det naturligvis ikke mulig å oppdrive på Høybråten denne tirsdagen i april. Joda. Innerst i "vaskerommet" fant vi strøm, og vi konkluderte tidlig med at Michael Nielsen hadde gjort et godt musikkanleggkjøp.

Preget av skader, kommende bryllup og andre fravær, mønstret vi en helt ny ellever denne tirsdagskvelden.

- Jeg har brukt hele arbeidsdagen på å komponere startoppstillingen, kunne coach Terje Småhaug melde før avspark.

De elleve utvalgte var: Fedje, Øverbye, Hansen, Helseth, Berglund, Småhaug, Bøe, Meyer, Røisland, Gundersen og Korslund.

På benken (den var fin) satt: Chapman, Nielsen, Vaaten, Skjellestad og Øverbye 2.

Før kampstart noterer vi at hjemmelaget har leid inn den tidligere RBK-stjernen Ole Selnæs fra franske St.Etienne. Så er vi i gang.

Og det startet med et smell. Allerede etter fem minutter er Høybråten/Stovners omflakkende keeper i farten i det han gjenskaper et japansk kamikaze-fly. Det får dagens spiss Fredrik Korslund smertelig erfare,og Korslund må ut etter kun fem minutter spilt med sår kjeft, nese og lår. Aner vi konturene av et tøftspillende hjemmelag?

For de lyseblåe møtte et fintspillende Heggedal med sene taklinger, høye albuer og generelt mye avvik i forhold til hva vi har møtt tidligere.

Etter 21.minutter tar hjemmelaget ledelsen. De utnytter sin eneste ferdighet. Dødball. 1-0. Men vi svarer og kommer farlig nære like etter ved Gunde.

Så smeller det bokstavelig talt på Høybråtens utslitte filtmatte. Innbytter Sander Skjellestad, som kom inn for Korslund blir meid ned på høyresiden. Blir liggende. Vi raser på benken men dagens kampleder ser ingen grunn til å blåse. Oppmann Zishan Abbas blir ivrig og linjemannen rygger inn i HIL-legenden som ikke finner seg i det. Det utveksles gloser. Og det hele ender med at Røisland får gult kort for å dele sin faglige vurderingen med kampleder Jan Kristiansen fra Skeid.

Resultatet står seg til pause, og vi er sjokkerte over at hjemmelaget faktisk har hele laget sitt på banen. Før pause får nemlig Gundersen en ekstremt sen albue utenom spillets gang. Albue i nesa er gult kort på Høybråten. God jul og godt nytt år.

I pausen blir vi enige om at vi skal drite i dommeren. Spille vårt spill, og det gjør vi. Anført av Fredrik Bøe, vår eminente kaptein, utlikner vi like etter pause. For det skal være sagt. Bøe løp trolig 17.km på Høybråtens slitte kunstgress tirsdag kveld. Han var overalt. Og målet han banket inn var sinnsykt fortjent.

Og nå kommer sjansebonanzaen. 1, 2, 3, 4, 5 gigasjanser i Heggedals favør. Men ballen vil ikke inn. Tiden går. Vi er ikke fornøyde med ett poeng mot et hjemmelag som skaper en sjanse i andre omgang. Selvsagt på dødball kombinert med sene etterslenger og høye albuer.

Så skjer det bitreste øyeblikket i sesongen så langt. Hjemmelaget har fått corner. Og etter 77.minutter skjer det som absolutt ikke skal skje, men som likevel er så forbanna typisk. Det nikkes. Det treffes og det scores. 2-1. Mot spillets gang. Og dermed må vi jage.

Men hjemmelaget holder utrolig nok unna. Slutt. Vi har tapt mot jumboen. Vi rundspilte de. Men tapte. Fotball. Det er surt. Men i bilen hjem, etter en lengre omkjøring via Lørenskog, blir vi enige om å legge igjen kampen på Høybråten.

16.august ønsker vi Høybråten/Stovner velkommen til Gjellum. Da stiller vi med tyngre skyts.

Punktum.

Høybråten/Stovner-Heggedal 2-1 (1-0)

Høybråten kunstgress: 20 tilskuere

Mål: 1-0 (21.), 1-1 (46.) Fredrik Bøe, 2-1 (76.)