Spennede besøk fra Stabæk

Postet av Gui Sportsklubb den 31. Mai 2016

Toni Ordinas holdt et meget spennende foredrag for bygdas trenere sist uke. (Foto: Stabæk.no)

Sist søndag fikk Heggedal IL besøk av utviklingsleder i Stabæk fotball, Antoni Ordinas på Gjellum. I to timer fikk 15-20 trenere gode innspill og ideer fra mannen som er ansvarlig for å utvikle talenter i bærumsklubben. Under kan du lese Svein Roger Pettersens oppsummering av kvelden.

Hvem: Antoni Ordinas. Utviklingsleder i Stabæk Fotball. Bakgrunn fra det spanske fotballforbund og akademi på Mallorca.

Tema: Utvikling av fotballspillere

15-20 trenere fikk høre en engasjert Ordinas som snakket om de ulike utviklingsfasene fra barn til junior/voksen, og hva som bør vektlegges når i utviklingsløpet. Ordinas refererte til ulike klubber i Europa i forhold til hva de prioriterer å jobbe med i utviklingen av spillere.

Han beskrev hva fotball er, at man i en kamp faktisk bare har ballen i mellom 1-2 % av tiden og hvordan fotball også handler mye om hva du gjør i de resterende 98 %. Fotball spilles med hodet, det gjøres valg, det vurderes og det bestemmes før man handler med eller uten ball. Dette bør få føringer for hvordan vi legger opp trening. Vi må lage øvelser som utvikler spillere som kan tenke selv, og som kan ta egne avgjørelser.

Ordinas forfektet at unge spillere som skal nå et høyt nivå som voksen må elske å spille fotball, de må kunne spille på lag og etter hvert må de kunne håndtere å spille fotball under press. De må «stå opp» når kampene er vanskelige, håndtere motgang og motstand.

Han mente videre det var viktig at alle klubber, også HIL, fant sin «mission» - sitt mål og sin hensikt, hva de vil oppnå. Når klubbene har svaret på dette kan de utarbeide en plan for hvordan få til dette. Og målet til en klubb er ikke bare å utvikle toppspillere, men også gode mennesker som kan spille en viktig rolle i bygda og i klubben i fremtiden.

Vi takker for to engasjerte timer fra en fagmann og takker for at han tok seg tid til oss i Heggedal IL.

Inspirerende!