Tre på rappen

Postet av Gui Sportsklubb den 23. Aug 2016

Etter en god innledning på høstsesongen med to strake seire, bar det til det gamle olympiske anlegget på Jordal Amfi tirsdag kveld for bygdas stolthet. Vertskap var tangotrøyene Brosundet, et Ålesunds-lag i Oslo. Et lag vi senket på Gjellum, og som vi var meget lystne på å senke igjen.

Og stemningen var meget god da troppen samlet seg i den nedslitte "garderoben" på Jordal kunstgress. - Det lukter litt Bonsa av dette her, kommenterte bondegutt Anders Helseth, og trakk paralleller til tidligere VIF-hockey back Aleksander Bonsaksen, nå proff i finske Tampere.

For det oser VIF over Jordal. Og om vi lot oss inspirere av VIF Trolls, Vålerengas eget amerikanske fotballag, som trente før oss, er usikkert, men det var flere som lot seg imponere av den tøffe coachen som drillet spillerne sine på ekte amerikansk før det var vår tur til å entre gresset. Spesielt imponerende var det når coachen minnet spillerne sine om at de måtte "DRINK THE WATER BOYS".

Tøft.

Det ble også observert en Pokemon Go-spiller i garderoben før avspark. Om vedkommende vil vedkjenne seg dette til botsjef Fredrik Bøe, er det sannsynlig at det venter et bidrag til lagets botkasse.

Nok om det. Følgende elleve startet på Jordals fancye kombinasjon av fotballbane og amerikansk football field: Brualøkken, Nielsen, Gundersen, Vaaten, Hansen, Småhaug, Røisland, Strand, Lunde, Abbas, Korslund.

Verdt å merke seg: Dette var HIL-legende Zishan Abbas første start i år etter en lang sesong preget av skader og aldrende kropp. Gledelig var det også å se en annen legende, Michael Nielsen i startoppstillingen igjen.

Og så var vi omsider i gang på Jordal. Trenerbenken på provisoriske stoler hentet fra garderoben.

2 min: Nysignering og tidligere VUL-gutt (fornuftig fyr som melder overgang til HIL) melder tidlig scoring til Heggedal.

4 min: Og hvilken ekspertuttalelse fra Fossum. Fra benken ser vi veteran Terje Alexander Vaaten dundre løs. Ballen letter i takt med farten fra skuddet. Fra 40 yards-merket på kunstgresset hamrer han inn ledelsen bak en sjanseløs Brosundet-keeper. For en start. For et skudd.

9 min: Espen Røisland varmer opp skoa og sjekker om Brosundets keeper er med på notene. Ballen går like over.

15 min: Så skjer det igjen. Denne gangen fra 50 yards-merket. Røisland har varmet opp støvlene. Røisland ser opp. Noterer at sunnmøringen i mål står langt ute. Han måker ballen mot mål. I en vakker bue. Sunnmøringen løper. Ballen ligger i garnet. 0-2. En solid kandidat til årets mål. En sinnsyk scoring. Vi jubler og godter oss.

18 min: Brosundet utnytter at gjestene har to spillere nede for telling. Får overtall og prikker inn reduseringen. 1-2.

25 min: Michael Nielsen får lyskestrekk.
25 min: Michael Nielsen slår et frispark med lyskestrekk og forverrer strekken.
26 min: Fra sidelinjen hører vi kritiske kommentarer fra Robin Evans, som hevder Nielsen burde spart seg å ta det frisparket.
27 min: Michael Nielsen går ut og melder selv at det fort kan bli en uke eller to med treningsfri nå grunnet strekk.

31 min: Brosundet utlikner til 2-2 på straffe. Greit dømt. Ingen protesterer.

Like før pause oppstår dog to merkelige situasjoner. Først får vi et frispark vi gjerne vil ta fort. Vaaten sender ballen avgårde men blir stoppet og idømt gult kort. Uvisst hvorfor. Så får Røisland gult for å stå for nærme en sunnmøring som skal ta corner. Rare greier. Vi håper dommerobservatøren noterte flittig.

Pause.

Andre omgang startet likt som første. Med grønn dominans. Vi pøser på og skaper flere store sjanser. Alene med keeper, klabb og babb i feltet, folk som tråkler seg gjennom. Men ballen vil ikke inn.

Så kommer tangotrøyene på en kort visitt og smeller ballen i metallet.

75 min: Røisland, som leverte meget solid innsats i dag, finner Lunde foran mål. Og der. Endelig ligger kula i mål. 3-2. Vi leder igjen. Fullt fortjent. Det siste kvarteret handler om en ting. Tette igjen bakover. Gjøre kloke valg. Løpe til vi spyr. Fossum på topp (Alex - ikke Gullkalven Espen) løper som en helt. Trampe gjør et hyggelig gjensyn på flanken. Vi ofrer oss og løper som helter. Vaaten må ut like før slutt med krampe og det meste en fotballspiller som drar på åra kan dra på seg i kampens hete.

På overtid prikker Brosundet inn en siste sjanse, og det er en stor sjanse. Men - bakerst står Heggedal Fotballs nye helt. Simen Brualøkken. Han har knapt rukket å tørke støv av både hansker og sko - men likevel leverer han avgjørende redninger i hver kamp. Som i denne. Full strekk. Fister ballen ut. Dommeren piper i fløyta og seier nummer tre på rad er et faktum!

Og det smaker sinnsykt digg. Kanskje årets deiligste. Vi tar Heggedals-ropet med rustne stemmer. Alle gutta. Og Bjørn. Petter Lunde og lagets mest trofaste supporter. Alle er med. Kollektivt roper vi at vi er Heggedals-gutter. Kollektivt roper vi at vi ikke er Vollen-gutter. På en ganske varm aften i hovedstaden. Vi reiser hjem med ni poeng av ni mulige så langt denne høsten.

Førstkommende tirsdag ønsker vi Ski velkommen. Et lag vi skal senke. Vi skal klatre ytterligere. Vi har plutselig fått los på tredjeplassen igjen. Og vi lover å sende gutta fra feil side av fjorden hjem i skam. Men da må du ta turen til Gjellum!

Kampfakta:

Brosundet FK-Heggedal 2-3 (2-2)

Jordal Kunstgress: 15 tilskuere

Mål: 0-1 (4.min) Vaaten, 0-2 (15.min) Røisland, 2-3 (75.min) Lunde