-Helt mørkt, herr kampleder!

Postet av Gui Sportsklubb den 13. Sep 2016

Ni mål, hat trick, rødt kort og en en scoring for evigheten. Tirsdagens oppgjør på Gjellum stadion hadde det aller meste en fotballkamp bør inneholde.

Det har vært målrikt når Heggedals a-lag har spilt fotball i år. Kveldens kamp mot drabantby-laget Rustad var intet unntak. I en kamp som fra nøytralt ståsted kan defineres som over snittet underholdende, ble det igjen litt for mye spenning, litt for mange mål og nok en interessant dommeravgjørelse.

For Heggedals a-lag skulle revansjere 1-4-tapet før sommeren. Med to hjemmekamper igjen, indian summer og titalls mygg, lå alt til rette for en trivelig kveld på Gjellum.

Allerede før match merket vi coach Terje Småhaugs lyst til å vinne denne matchen. Han slo bordet så hardt at musikkspilleren slo seg på før match. Heltent. Lattermildt. Stemningen var god pre-match. Og følgende 11 fikk æren av å starte for HIL denne septemberkvelden.

Brualøkken, Hansen, Helseth, Vaaten, Strand, Småhaug, Hellman, Bøe, Berglund, Gundersen og Korslund.

På benken satt: Gude, Meyer, Øverbye, Nielsen, Fossum, Christophersen, Abbas og maskot for kvelden, Elias.

Og det startet bra. Allerede etter seks minutter har kaptein Fredrik Bøe spilt vegg og trillet inn hjemmelagets ledelse. Knallstart.

Fem minutter senere er "El Capitano" på ferde igjen. I et driv som selv ikke Petter Northug jr. kunne matchet. Ei heller de hvitkledde Rustad-gutta. Vi kontrer. Småhaug (sønnen) trer Bøe gjennom som tar et lang løp før han til slutt setter ballen i mål. 2-0. God start. Flyt.

Etter et kvarter konkluderer nygifte Thor Erik Christophersen fra sidelinjen at dette har vært en ekstremt underholdende kamp. For dette var bare starten på en lang og heftig kveld på Gjellum. Myggen bet, og sjansene kom i fleng. Etter nitten minutter melder Terje Småhaug at han har fått nerver. Like etter spekulerer Zishan Abbas i om det finnes en Omar Flo et sted i verden.

25.minutter er spilt når Robin Hellman elegant kjører tunnel på Rustads nummer ni. Benken jubler og vi sender en bot på 50,- til Rustad for den luka.

Vi presser på og ser sterke ut. Men Rustad har også sine muligheter. Dessverre treffer ikke alt like godt, og etter 36.minutter slår Rustads nummer ni et innlegg som blir til et innkast, før han elegant skriker " Fuck my life".

37.minutter er spilt. Vi får straffe. Fredrik Bøe går selvsikkert opp. Prikker inn 3-0. Ekte hat trick. Dette må da gå veien?

Men i kjent HIL-stil reduserer Rustad IL like etter. 3-1. Pause.

Andre omgang åpner med at Fredrik Korslund tar rollen som Christian Benteke et øyeblikk. Bruker styrken mot to Rustad-forsvarere og kriger seg frem. Avslutningen går i Benteke-stil ikke i mål.

Så blir Rustad redusert til ti mann når nummer seks får sitt andre gule. Soleklart sådan. Etterfulgt av en rekke meldinger. Men i dusjen må han. Deretter følger en sjansebonanza Heggedal ikke har sett maken til. I stolper, keeper, stolper og ut. Ballen vil ikke i mål. Det blir nesten komisk.

Men endelig. Etter 65.minutter setter Robin Hellman iskaldt inn 4-1. Det ser lovende ut. Men vi vet alle at alt kan skje i 4.divisjon. Og hva skjer så? Med en mann mindre på banen, kriger Rustad seg inn i kampen igjen.

Rustad reduserer to minutter etter vår scoring på straffe. Og Rustad setter inn 3-4 like etter. Så roer det seg litt. Men kampen får tenning igjen i det Thomas Strand blir grisetaklet nede ved Rustads cornerflagg. Han blir liggende. Er frustrert, men høflig: - Helt mørkt, herr kampleder, klarer han lire av seg, med store smerter. For vi fikk ikke frispark, selv om samtlige 50 tilskuere så det var frispark. Strand får gult. Vi gratulerer med kveldens rareste avgjørelse. Men Strand kommer seg heldigvis. Og for et comeback. Ti minutter før slutt får vi corner. Og hvem andre en Heggedals svar på David Beckham skrur like godt ballen rett fra cornermerket og inn. En nydelig bue. En deilig scoring. 5-3. Vi har funnet frem kuleramma. Og den får vi også brukt for. For Rustad gir seg ikke. 5-3 blir til 5-4.

Men der stopper det også. I en vill kamp. Ni mål. Vi kunne vunnet 10-5. Men vi lot det være igjen litt spenning til publikum.

5-4. Hockeyresultat. Kamp slutt. Tre poeng i boks. Tre deilige poeng. Selv om vi selvsagt burde vunnet mer.

Heggedal-Rustad 5-4 (3-1)

Gjellum stadion: 50 tilskuere

Heggedals mål: Fredrik Bøe (3), Robin Hellman, Thomas "Beckham" Strand

Og etter kamp noterer vi oss at Joel Berglund atter en gang hadde glemt noe. Denne gangen håndkle, noe han fant ut etter at han hadde gått i dusjen.

Det er i skrivende stund uklart om den blide svensken har kommet seg hjem.

PS: Husk Idrettens dag førstkommende søndag på Gjellum!