Velkommen til femte

Postet av Gui Sportsklubb den 21. Sep 2016

Det var med kniven på strupen at bygdas fotballkrigere reiste til Kringsjå hvor Lyn 2 ventet tirsdag kveld. Med Oslo Fotballkrets "Reform 2017" i bakhånd, med dramatiske omveltninger, endringer og drastiske tiltak for å heve kompetansenivået i norsk fotball, var vi plutselig nødt til å vinne de to resterende matchene for å holde oss i divisjonen. Det kom litt bardust på. For til nå i år har vi, andre lag og lag i 3.divisjon stilt seg spørsmålet: Hvordan blir det egentlig neste år? Det er et komplisert stykke matematikk. Det er et merkelig oppsett. For burde ikke premissene vært lagt til grunne før sesongstart? Vi driver strengt tatt konkurranseidrett her. Burde ikke forutsetningene for videre eksistens i 4.divisjon vært bestemt på forhånd? Den mye annonserte endringen til kretsen trådte i kraft ca. to uker før seriestart i år. Ca. to uker før vi begynte seriespillet - noe vi siden oktober i fjor hadde ventet på, sett frem til som alltid, lokaloppgjøret mot Vollen, topp tre og NM-kvalik.

Vel. Slik ble det ikke. For i Oslo Fotballkrets ble det vedtatt at Heggedal skulle til Ski, Langhus og Kolbotn. Men å ta den korte turen ned til Arnestad i løpet av sesongen. Det ble det ikke noe av. Gleden og rammen rundt et lokaloppgjør forsvant. Vi kaller ikke Frigg 2 et lokaloppgjør, selv om det rent geografisk ble den nærmeste motstanderen vår i år. Litt ironisk var det også da at Vollen møtte Frigg 2s erkerival Majorstuen FK i sin avdeling.

Og hvordan ble det da så med opprykk, nedrykk og videre eksistens i 4.divisjon?

Avdelingskollega Fremad Famagusta hadde famlet seg frem til fasiten før gårsdagens oppgjør på Kringsjå - og forutsetningene for Heggedal var klare. Vi måtte plutselig vinne begge matchene, samtidig som både Ski og Fremad Famagusta måtte avgi poeng.

Og slik gikk det dessverre ikke. For både Fremad Famagusta og Ski vant sine kamper. Fremad Famagusta, med sin fabelaktige live-oppdatering på Twitter har sannsynligvis aldri hatt så mange følgere fra Heggedal under en match. Ski, som ikke har nådd den digitale verden ennå, gjorde som forventet jobben mot årets jumbo i avdelingen, Langhus. 4-1-seier. Og dermed var det et faktum. Heggedal rykker høyst sannsynlig ned til 5.divisjon. Vi hadde kanskje ikke forventet det før sesongstart. Der vi valset over 3.divisjonslaget Kongsberg like før seriestart. Tok to strake seire i serieåpningen.

For slik er fasit med en serierunde igjen. Vi ligger for langt bak til at vi kan ta igjen Ski på syvendeplass. En syvendeplass som rent hypotetisk kunne holdt oss i 4.divisjon. Alt avhengig av hvor mange lag fra 3.divisjon som rykker ned. Et kaotisk oppsett. Kunne vi ikke bare holdt oss til det gamle? Vi ser jo alle hvor norsk fotball er om dagen. Men hvis det er dette som skal til for at landslaget skal heve seg fra sin historisk lave syttiendeplass på Fifa-rankingen, så får vi ta en tur ned i femtedivisjon. Komme knallhardt tilbake og satse på direkte opprykk i 2017.

Så får vi håpe at reglene for opprykk, nedrykk og middelhavsfarer neste sesong blir litt lettere å tolke.

Minner om siste serierunde tirsdag 27.9.2016 på Gjellum. Atli Heimisson debuterer i grønt. Og vi kan muligens sende Fremad Famagusta ned i femtedivisjon sammen med oss.

Ikke at det er noen trøst. Vi burde ikke ligget der vi ligger i utgangspunktet.