Ni mann-igjen

Postet av Gui Sportsklubb den 16. Aug 2016

Det er lite som slår den sterke Gjellum-sola etterfulgt av den sure vinden fra Yggeseth. A-laget er i gang med høstsesongen og sensommeren er på hell. Det var duket for høstsesongens første hjemmekamp. Motstander var Høybråten/Stovner. Et gampete lag vi reiste hjem fra i vårsesongen med null poeng, krykker og mange blåmerker.

Vi visste hva som kom. Og vi var klare for fight.

De elleve utvalgte som fikk æren av å revansjere vårsesongens tap var: Brualøkken, E.Fossum, Helseth, Vaaten, Hansen, Småhaug, Hellman, Bøe, Berglund, Lunde og Korslund.

Og stemningen var god i det vi møttes igjen i garderoben. Klare for ny match på vårt slitte kunstgress. Med Simen Brualøkken i kassa. Så langt ser det ut som vi har truffet bra i overgangsvinduet. Veteranen, bosatt i bygda, har funnet tilbake til fotballgleden, noe vi merker på banen. Ro, trygghet, kommunikasjon og fortsatt myk som en panter.

Publikum hadde faktisk ikke fått satt seg på Gjellum før det sa PANG. For selv om gjestene fra Høybråten ropte på offside og stoppet opp. Og linjemannen vinket med flagget, så overprøvde hoveddommer og linjemann fra Tippeliga-oppgjøret mellom Odd Grenland og Sarpsborg 08 den angivelige offsiden. Med FIFA-logo på dommerskjorten, velger vi å stole på dagens kampleder.

Fredrik Korslund fikk dermed en enkel jobb med å sette ballen i kassa. 1-0. Årets raskeste. Vi var i gang. Vi virket friske. Etter tretten minutter spiller Thomas Småhaug ballen inn til Lunde som på blank legger den like over.

To minutter senere: El capitano Fredrik Bøe trer Thomas Småhaug gjennom. Småhaug er kald som skjæra på tunet, og vi har doblet. 2-0. Flyt.

Og vi fortsetter å trykke på. 2-0 kunne blitt til tre, men målscorer Småhaug er ikke like kald etter 28.minutter spilt.

Så handser en Høybråten-spiller ballen i mål. Korrekt annulert av dagens myndige Fifa-linjemann, som fungerer som dommer i 4.divisjon.

Like før pause får gjestene straffe etter at en blåkledd deiser inn i vår sisteskanse Simen Brualøkken. Vi er uenige, men det hjelper lite når dommeren har dømt. Straffen derimot. Ikke så ille plassert. Redningen fra vår nye sisteskanse: FANTASTISK!

Vi går dermed til pause på stillingen 2-0. I garderoben blir vi som vanlige enige om å prøve å holde nivået i andre omgang. For vi vet jo at vi har hatt en tendens til å slippe oss noe ned. Ref: siste bortekamp på Langhus.

Og det starter kaotisk for både Fredrik Korslund og kveldens venstreback Steinar Hansen som begge ser ut til å ha fått det i pausen. Steinar Hansen kan melde at det trolig skyldes dagens pre-game-meal som var fish & crisps.

Så tar det fyr. Bokstavelig talt. Gjestene blir først redusert til ti mann etter 60minutter. Det kjeftes, smelles og "komplimentene" hagler mellom benkene og på banen.

Robin Evans prøver seg så på en ekspertvurdering av Espen Røislands innbytte på venstre flanke. - Nå blir det farlig på kant. Med Røis kan vi doble og skape flere muligheter, sier den sindige Shrewsbury-supporteren.

I kjent stil sliter vi med å håndtere overtallet. Høybråten/Stovner er faktisk bedre med til tider, og vi takker sisteskanse Brualøkken for innsatsen mellom stengene. For Brualøkken var faktisk avgjørende i aften. Og som om det ikke var nok. 77.minutter er spilt når Petter Lunde blir invitert til lokalt mesterskap i bryting av en Høybråten-spiller. Gjestenes trener blir fryktelig sinna og mener vi påvirker dommeren. Faktum er at HB-spilleren tar med seg Lunde i en slags japansk kampsport-bevegelse som trolig hadde gitt mange poeng i bryteringen. Dagens kampleder er ikke imponert, og belønner gjestenes spiller med kveldens andre røde kort. Denne gangen direkte.

Rent matematisk, med 11 mot 9 burde vi selvsagt avgjort kampen, men det er faktisk gjestene som er nærmest 2-1. Brualøkken står atter en gang i veien, og varter opp med en vanvittig redning.

Det skal nevnes at hjemmelaget også hadde sine sjanser, men de gikk enten over, til siden eller nesten i mål. Men med 2-0 på tavla og sluttsignal fra dagens kampleder, skriver vi to strake seire. Vi holder nullen. Andre omgang var kanskje ikke særlig pen, men vi vant og det er det som teller.

En noe hissig passiar etter kampslutt mellom lagene ender med at vi begge er enige om å være uenige. Vi spiller "Min hood" for andre gang i kveld og reiser hvert til vårt med tro på flere poeng utover høsten.

Heggedal-Høybråten/Stovner 2-0 (2-0)

Gjellum stadion: 60 tilskuere

Mål: 1-0 (1.) Fredrik Korslund, 2-0 (15.) Thomas Småhaug

Røde kort: Høybråten/Stovner x 2

Neste tirsdag reiser vi til Jordal kunstgress hvor Brosundet FK venter. Det er bare å ta turen!

Fun fact: Gjestene fikk faktisk to røde i forrige kamp også på Gjellum.