Blåfjellhytta ligger vakkert til i Øvre Hallenskog i Røyken kommune, ca. 280 moh og på grensen til Asker kommune.
Heggedal idrettslag eier hytta, og et eget hyttestyre drifter virksomheten med hjelp av medlemmer i laget.
Blåfjellhytta kan leies av foreninger, private og bedrifter hele året rundt, i tillegg holdes hytta søndagsåpen fra september til mai.

Grunneier Johs Nore gav i 1923 10 måls tomt til Heggedal Ungdomslag. Unge menn fra Heggedal satte opp hytta med kyndig hjelp fra tømmermester. Offisielt stod hytta ferdig 13.januar 1925 og fyller derav 85 år i 2010.
Peisestua er for øvrig oppkalt etter giveren Johs Nore, som også har en veg litt lenger ned oppkalt etter seg.
Nore satte for øvrig som klausul for gaven, ”at det ikke skulle foregå politisk virksomhet på hytta”!
I 1981/82 ble hytta påbygget med tv stue (Hallenstua etter stedsnavnet Hallenskog) og 4 soverom / matbod og ekstra inngangsparti.
Heggedal idrettslag kjøpte for en stund tilbake opp nye 20 mål, og er i dag en av de ”største grunneierne” i området.

I perioden fra 1925 – 1940 ble Blåfjellhytta et yndet sted for den lokale ungdom, ungdomsfester og idrettsarrangementer. Svært mange kappestrider ble utført mellom heggedølinger og røykenbøringer, både ”inne og utenfor hytteveggen”.
1940 – 45 ble hytta også benyttet til møtevirksomhet for ”illegal virksomhet”.
Se Heggedals boka skrevet av lokalhistoriker Terje Martinsen.

50 -60 -70 årene fortsatte Blåfjellhytta som et meget populært møtested for ungdommen. Her kunne man ”søle og drekke litt, langt fra foreldre” og ”småflørte på hemsen med de lokale jentene”. Slåsskamper inntraff også ofte, og enkelte jenter måtte ofte sy sting på guttene etter kamphandlinger på trappa. Lensmannen i Røyken syntes situasjonen var noe i overkant en periode, og derav ble hytta stengt for festing en periode i 60 årene.

I dag er Blåfjellhytta kanskje enda mer populær, utleiefrekvensen er stadig stigende og leietakerne kommer fra hele Østlandet. Bryllup, dåp, konfirmasjon, bursdager eller vennefest, overnattingstur med klassen, klubben din eller bedriftsseminar.
I dag kan du kjøre helt frem til hytteveggen med varene, og gjestene har 2 parkeringsplasser til rådighet. Adkomstvegen blir brøytet / strødd etter behov.

Fra hytta går det merkede stier / skiløyper opp via Blåfjellet mot Verkensmåsan, Dikemark, Heggedal, Nyborgåsen, ROS – hytta eller Lier.

Velkommen til en opplevelse i Kjekstadmarka.